کد مطلب:234324 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:138

در بهاران چه میگذرد
اما فصل الربیع فانه روح الا زمان و اوله ازار فیه یطیب اللیل و النهار و تلین الارض و یذهب سلطان البلغم و یهیج الدم.

فصل بهار روح زمانها است و اول این فصل ماه آزار است (ماهای رومی) در این ماه شب و روز پاكیزه و معطر است، زمین نرم می شود و غلبه بلغم از میان میرود و خون به هیجان میآید.

طب و بهداشت صحیح و كامل آنست كه گردش زمان و تأثیر هواهای مختلف فصول را در بدن منظور داشته باشد و بمقتضای آنها تعیین وظیفه كند زیرا محسوس است كه تأثیر فصلها فقط در مزاج درختان و سبزه ها نیست بدن آدمی نیز در تحت تأثیر و تربیت آنها است همان فعل و انفعالاتی كه در مزاج نباتات پدید میآید در مزاج انسان نیز پیدا میشود.

اگر چهار فصل را عبارت از یك موجود زنده فرض كنیم پائیز و زمستان و تابستان بمنزله ی جسم و اعضای پیكر اوست و بهار جان و روان او، در ماه اول این فصل شب و روز هوای خوش پیدا میكند و زمین نرم وآماده پرورش اطفال گیاه میگردد بدن ما نیز نرم و با نشاط و مهیای ترمیم و تقویت است.

بلغم (یكی از اخلاط چهار گانه) كه بر اثر كم شدن عمل تعریق و نیافتن حرارت كافی از خورشید زیاد میشود در بهار كه مسامات بدن باز میگردد و تنفس بیشتر از هوای پاك جبران كمبودی عمل تعریق



[ صفحه 118]



مینماید قهرا استیلای آن رو بكاهش میگذارد و چون بلغم كه موجب فرسودگی عروق و سلولهای قرمز خون بود كاسته شد سلولها بتكثیر نسل پرداخته خون بجنبش و هیجان میآید.



[ صفحه 119]